Maja Ejrnæs
Skuespillerakademiet
Maja Ejrnæs kontaktimprovisation

Maja Ejrnæs

Danser

 

 

Underviser i kontaktimprovisation

 

Maja er danser med solid erfaring inden for danseformer, hvor improvisation og kontakt er nøgleord (kontaktimprovisation, tango, salsa mfl.). Hendes grundlæggende dansetræning og kropsforståelse stammer desuden fra moderne dans, østafrikansk dans og den evigt utæmmede ”free style”. Maja har meget erfaring med danseundervisning (og undervisning i det hele taget), og er pt. organisator og underviser i Ci-Cph (kontaktimprovisationsmiljøet i København).

Udover at være danser, er Maja snart færdiguddannet antropolog fra Københavns Universitet med specialisering i performance-, ritual- og sanseantropologi. Endvidere er hun engageret i musikalske sammenhænge og performancekunstneriske miljøer (primært Sisters Academy).

 

Kontaktimprovisation handler om at improvisere i kontakt med andre mennesker. Bevægelsesformen forudsætter vores tilstedeværelse og bygger på principper om vægtdeling, afspænding, grounding og flow. Kontaktimprovisation bekymrer sig ikke om at se ud på en bestemt måde, men er nysgerrig på at eksperimentere og opmærksom på at opleve.

Kontaktimprovisation kan umiddelbart forekomme grænseoverskridende i en kultur, hvor vi ikke rigtigt er vant til at komme hinandens kroppe ved. Ikke desto mindre kan formen bane vej for værdifulde læringsrum som er intuitive, legende og kropsforankrede. Hvad sker der, hvis vi et øjeblik glemmer vores komplekse sociale relationer og blot forholder os til hinanden som kroppe i rummet?

Det er Majas erfaring, at kontaktimprovisation har en meditativ og afstressende effekt. Forklaringen er simpel: vi tømmer hovedet igennem intensivt kropsarbejde.

 

Hvorfor vil du gerne undervise på Skuespillerakademiet?

Jeg synes det er helt vildt fedt at arbejde med unge engagerede skuespilaspiranter. Modige, nysgerrige og åbne unge mennesker! Det er mit positive indtryk, at Skuespillerakademiet er en skole med meget plads, accept, grin og leg.

 

Hvad giver det dig at undervise på Skuespillerakademiet?

Det bekræfter mig i vigtigheden af at arbejde fra et kropsligt udgangspunkt og at videregive min grundlæggende tilgang til dans og bevægelse. Jeg skærper konstant mine formidlingsevner og min forståelse for, hvad der er vigtigt.

 

Hvorfor er det netop dit fag, der er det vigtigste?

Jeg tror ikke mit fag er det vigtigste, men jeg tror, at det giver eleverne en grundlæggende kropsforståelse, som er til stor hjælp i skuespilarbejdet (og i livet generelt). Det er også min oplevelse, at mine moduler kan være tiltrængte ’pusterum’ i en hverdag fuld af præstationer og deadlines. Og her skal 'pusterum' IKKE forståes som en decideret pause ;)

 

Hvad vil være dit bedste råd til en skuespilleraspirant?

Træk vejret.